Turvallisuusohjeet ja säännöt PIEKSÄMÄKI-EFPK lennokkikentällä toimimiseen

Nämä säännöt on sovittu Naarajärvi-Säätiön ja Pieksämäen Lennokkikerho ry (Kerho) välillä ja niitä noudatetaan Pieksämäen lentopaikalla EFPK tapahtuvassa lennokkien lennätystoiminnassa.

Naarajärvi-Säätiön hallinnoiman Pieksämäen lentokeskuksen EFPK yhteyteen on perustettu ilmailumääräyksessä OPS M1-29 tarkoitettu salliva UAS-ilmatilavyöhyke "EFPK lennokkikenttä UAS" lennokkitoimintaa varten. Vyöhyke on noin kaksi kilometriä halkaisijaltaan oleva "mutteri" jonka sisällä tapahtuva lennokkitoiminta voi poiketa yleisistä määräyksistä ja toimia vapaammin siten, kuin tässä dokumentissa on kuvattu. Vyöhykkeen lennokkitoiminta tapahtuu lentopaikan alueelta käsin.

Pieksämäen lentokeskuksen ympärille on perustettu myös rajoittava UAS-ilmatilavyöhyke turvaamaan siellä tapahtuvaa ilmailua. Rajoittava ja salliva UAS-ilmatilavyöhyke ovat osittain päällekkäin. Sallivalla vyöhykkeellä lennokkien lennätys on luvallista sen erityisehtojen mukaisesti vain, kun toiminta tapahtuu Pieksämäen Lennokkikerho ry:n toiminnan ja Naarajärvi-Säätiön määrittelemien ehtojen puitteissa. Muu lennokkitoiminta toimii yleisten määräysten puitteissa ja noudattaa EFPK:n ympärille perustetun rajoittavan UAS-ilmatilavyöhykkeen erityisehtoja. Aluetta voi tarkastella Aviamapsissa:

 

Yleiset ilmalumääräykset

Kaikki 250 g ja sitä painavampia lennokkeja lennättävät rekisteröityvät kansalliseen dronerekisteriin ja saavat operaattoritunnuksen. Mikäli lennokissa on kamera, niin tämä koskee myös alle 250 g lennokkeja lennättäviä. Alle 18-vuotiaat eivät voi rekisteröityä vaan lennättävät jonkun toisen tahon operaattoritunnuksilla ja vastuulla. Kerhon jäsenet ilmoittavat käyttämänsä operaattoritunnuksen jäsenrekisteriin.

Miehittämättömät Ilma-alukset (lennokit) väistävät aina muita ilma-aluksia.

Lennokin on oltava koko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden huomioon ottaen riittävän lähellä lennättäjää niin, että muu ilmaliikenne ja esteet voidaan havaita ja kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti (VLOS)

FPV lento lasien avulla on sallittu, kun vieressä on ilmatilan tarkkailija ja lento tapahtuu VLOS.

Autonomisesti lentäviä lennokkeja saa lennättää, mikäli niiden ohjaus voidaan milloin tahansa siirtää takaisin lennättäjälle.

Kaikilla lennättäjillä pitää olla henkilökohtainen vastuuvakuutus SIL tai vastaava!

TOIMITTAESSA YLI 25KG MIEHITTÄMÄTTÖMILLÄ ILMA-ALUKSILLA TULEE NOUDATTAA ILMAILULIITON ERILLISOHJETTA!

Lennättäminen päihteiden vaikutuksen alaisena on ehdottomasti kielletty!

Sallivan Uas-ilmatilavyöhykkeen erityismääräykset

Kentän korkeusrajoitus on 5000 FT MSL eli 5000 jalkaa (1500 m) merenpinnasta laskettuna. Se tarkoittaa noin 1381 m korkeutta maan pinnasta laskettuna.

Lennokkiin merkitään operaattoritunnuksen lisäksi myös nimi ja puhelinnumero.

FPV lennoissa ei tarvita ilmatilan tarkkailijaa, jos se tapahtuu merkityllä FPV-radalla alle 30 m korkeudessa.

Lennättäjille suositellaan A1/A3 tutkinnon suorittamista. Lisäksi Pieksämäen lennokkikerho ry vaatii että tämän asiakirjan säännöt on luettu, ymmärretty ja kuitattu ennen jäseneksi hyväksymistä.

Vierailijat (max. 2 kertaa/vuosi) vain kerholaisen luvalla ja valvonnassa. Vierailijan pitää tutustua ennen lennätystoiminnan aloittamista kenttäsääntöihin ja ohjeisiin ja toimia niiden mukaan.

Toiminnassa ei sovelleta vähimmäisetäisyyksiä sivullisiin ihmisiin, mutta sen sijaan sovelletaan lennätyssektoreita ja turva-alueita, jotka on kuvattu myöhemmin tässä dokumentissa.

Toiminnassa ei sovelleta kalustovaatimuksia. Lennättäjä kuitenkin vastaa siitä, että kalusto on asianmukaisesti rakennettu, huollettu ja tarkastettu toimintavarmaksi ennen lentoa.

Suurin sallittu lennokin paino on 25 kg. Jos lennokki on valmistettu Ilmailuliiton dokumentin "Suositus 25–100 kg lennokin lentokelpoisuuden arvioimiseksi" mukaisesti, niin suurin sallittu paino on 100 kg.

Lennokeista saa pudottaa esineitä, kuten laskuvarjohyppääjiä tai esimerkiksi pommeja tai polttoainetankkeja jäljitteleviä esineitä.

Lennokeissa saa käyttää savuja ja muita pyroteknisiä efektejä.

lennätystoiminnan yleiset järjestelyt

Lennokkien lennätystoiminta järjestetään niin, että kaikkia lennokkilajeja voi harrastaa mahdollisimman monipuolisesti, mutta samalla turvallisesti.

Lennätystoiminnan tulee olla vastuullista siten, että huolehditaan oman kaluston kunnosta, otetaan muut lennättäjät huomioon, jaetaan ilmatilaa tasapuolisesti, ymmärretään oma osaaminen ja sen rajat, vältetään turhia riskejä ja valitaan mahdollisimman turvallinen toimintamalli tilanteissa, joissa ei ole olemassa sääntöjä tai ohjeita.

RADIO-OHJAUSJÄRESTELMÄT

Radio-ohjausjärjestelmien tulee olla tarkoitukseen soveltuvia, määräysten mukaisia ja hyväksyttyjä Suomessa.

27Mhz ja 40Mhz alueilla toimivia lennokkien radio-ohjauslaitteita ei saa käyttää.

35Mhz laitteita ei saa kytkeä päälle ennen kuin paikalla olijoilta on varmistettu, ettei toista laitetta ole samalla taajuudella. Kentällä ei ole enää ns. pinnataulua käytössä.

FPV-videolähetintä ei saa kytkeä päälle, jos muita FPV laitteita on ilmassa. Se voi johtaa kuvan menetykseen. Lennättäjät sopivat itse taajuuksien käytöstä.

KIITO JA RULLAUSTIELLE VAIN LENNÄTTÄJÄT JA HEIDÄN AVUSTAJANSA.

Lennättäjät ja avustajat sijoittuvat lennätyksen aikana kiitotien reunaan varikkoalueen kohdalle. Lennättäjien on käytettävä huomioliiviä tai huomioväristä paitaa tms. vaatetusta. Sivulliset ja katsojat ovat varikko- ja lentokieltoalueella.

Mikäli on sovittu poikkeavista lennätysalueista, lennättäjät sijoittuvat avustajineen sovitun mukaan.

LENTOSEKTORIT, LENTOKIELTOALUEET JA LENNÄTYSKORKEUS

Lentosektorit ovat lennokkikentän ja kiitotien suuntaisia ja lentoalueet valitaan tuulen ja mahdollisen muun liikenteen mukaan huomioon ottanen lentokieltoalue. Laskut ja nousut tehdään aina sektorin mukaan

ohjeen lopussa olevan lentosektorikuvauksen mukaisesti. Poikkeuksellisesti ja lyhytaikaisesti (nousu-/laskukierros/taitolentoliike) voidaan käyttää muita sektoreita. Tarvittaessa lentoalueesta voidaan sopia erikseen aamubriefingissä tai erikseen lentopäivän aikana.

Hallialue pysäköintipaikkoineen sekä varikkoalue ja rakennukset ovat lentokieltoaluetta.

Maksimi lentokorkeus on 1500m MSL. Tämä tarkoittaa sitä, että kun kentän korkeus on 119m MSL niin maksimi lentokorkeus on 1500m-119m=1381m. Siis 1381 m AGL eli maan pinnasta.

KALUSTON JA TOIMINTA-AJAN RAJOITUKSET

Kentällä saa lennättää voimassa olevien määräysten mukaisia lennokkeja. Polttomoottoreissa on oltava äänenvaimennus.

Lento- ja lennätystoimintaa vain klo 8.00–22.00 välisenä aikana. Hiljaisilla lennokeilla voi lentää kellonajan suhteen rajoituksetta.

LENTOPAIKALLA TOIMIMINEN

Lentovuoroista ja ilmatilan sekä kiitotien käytöstä sovitaan hyvässä yhteisymmärryksessä eri toimijoiden kesken ja toisia kunnioittaen.

Kentälle laskuun tulevia ilma-aluksia seurataan ja tarvittaessa lennokit otetaan laskuun turvallista toimintatapaa noudattaen. Alueen liikenteelle viestitään määräysten mukaisesti.

Lentopaikalla on aktiivista moottori ja purjelentotoimintaa, joka tulee huomioida lennätystoiminnassa. Lentopäivien aluksi kentällä järjestetään aamubriefing johon myös lennättäjät osallistuvat. Mikäli lennättäjä saapuu kentälle myöhemmin, on hän velvollinen ottamaan selvää kentän toiminnasta ennen lennätyksen aloittamista.

Purjelentotoiminnan tapahtuessa kiitoradan 15 päästä otetaan huomioon lennokkikentän sektorissa parkissa olevat purje- ja hinauskoneet. Yhteisessä briefingissä sovitaan 1:1 koneiden pysäköinnistä kiitoradan päässä siten että kaikki osapuolet ovat tietoisia toiminnasta ja molemmille jää tilaa toimia turvallisesti.

Lennätystoiminnan aloitus ja lopetus ilmoitetaan.

Lennätystoiminnan merkintää tukeviin järjestelmiin kuten AVIAMAPS suositellaan. 

ILMAILURADION TAI SKANNERIN (123,200 MHz) KÄYTTÖ LENNÄTYSTOIMINNAN AIKANA

Lennättäjällä tai avustajalla on suositeltavaa olla radio/skanneri päällä taajuudella 123,200 MHz muun liikenteen seurantaan. Etenkin kiitoradalta toimittaessa on suositeltavaa ilmoittaa lennätyksestä muulle liikenteelle ilmailuradiolla.

Saatuaan tiedon lähestyvästä ilma-aluksesta (kuulo näkö, odotuskierros, radio), lennokki laskeutuu viipymättä tai ennen ilma-aluksen ilmoitettua laskeutumisaikaa.

NOUDATA NOPEUSRAJOITUKSIA JA PIDÄ KENTTÄALUE SIISTINÄ

Kentälle johtavalla tiellä on ajettava varovaisuutta ja nopeusrajoituksia noudattaen.

Ajoneuvojen pysäköinti on sallittu vain niille varatuille paikoille. Ajoneuvojen tai ilma-alusten pysäköinti ei ole sallittua lennokkikentän nousu- tai laskusektoreilla.

Jokainen hoitaa jätteensä asianmukaisesti kierrätykseen.

PUUTU TURVALLISUUTEEN LIITTYVIIN EPÄKOHTIIN VÄLITTÖMÄSTI, RAPORTOI TARVITTAESSA

Oleelliset vahinko- ja vaaratilanteet tulee viipymättä ilmoittaa lentopaikalle tai kerholle turvallisuustoiminnan kehittämiseksi. Tilanteiden raprtointi tulee tehdä matalaa kynnystä käyttäen. Lennokkitoiminta kerää listan toimintakaudelta kootusti. Raportoinnin tarkoitus on kehittää turvallisuutta.

TAPAHTUMAT

Lentopaikalla järjestettävien tapahtumien kuten leirien tms. osalta sovitaan sovellettavat käytännöt erikseen.   

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita